Nekrotiske leggsår assosiert med krokodilinjeksjon hos en 41 år gammel mann

En 41 år gammel mann ble innlagt på sykehus med smertefulle nekrotiske leggsår (Figur 1). Han viste narkotisk søkende oppførsel, som å be om narkotika daglig, nekte ikke-narkotisk analgesi og skjule narkotika, men han nektet å bruke injeksjonsmidler. Pasientens sår var uregelmessige, med en merkelig svart skala på den intakte huden. Hudbiopsi viste et omfattende sår med nøytrofil betennelse, og tung vekst Av Proteus vulgaris og Morganella morganii ble sett på vevskultur. Vår presumptive diagnose var pyoderma gangrenosum med sekundær infeksjon. Vi foreskrev prednison, sårpleie og antibiotika, og pasientens lesjoner begynte å bli bedre. Samtidig klarte vi hans opioide abstinenssymptomer. Om en måned i pasientens opphold på sykehus, lærte vi fra hans romkamerat og familie at han hadde injisert et syntetisk morfin derivat kjent som krokodil.

iv xmlns:xhtml=»http://www.w3.org/1999/xhtml Figur 1:

Venstre ben av en 41 år gammel mann med injeksjonsbruk, som viser omfattende nekrotiske sår på injeksjonssteder. Lignende funn ble sett på høyre ben.Krokodil Er et svært vanedannende, billig alternativ til heroin som har vært knyttet til tusenvis av dødsfall I Russland.1-4 i Nord-Amerika øker bruken, selv om det fortsatt er mye mindre vanlig enn heroin.5 Krokodil har kort halveringstid, og har derfor en tendens til å bli injisert ofte.4 «hud-popping», eller injeksjon av legemidler i huden, kan indusere omfattende ulcerativ nekrose. Krokodil antas å forårsake mer omfattende hudnekrose enn andre injiserte legemidler, av ukjente grunner, med en karakteristisk grønn-svart skalering som ligner krokodilhud («krokodil» på russisk).1-3 vår pasients sene presentasjon, og hans lange opphold på sykehus før en endelig diagnose, gjenspeiler stigmatiseringen av injeksjonsbruk.

Fotnoter

  • Konkurrerende interesser: ingen erklært.

  • denne artikkelen er fagfellevurdert.

  • forfatterne har fått pasientens samtykke.

    Krokodille: Fra Russland med kjærlighet. JAMA Dermatol 2015; 151: 32.

  1. Haskin,
  2. Kim N, Aguh C

. Det nye stoffet med en stygg snuble: tilfelle av krokodilinducert hudnekrose hos den intravenøse narkotikabrukeren. JAAD Tilfelle Rep 2016; 2: 174-6.

  1. THEKKEMURIYI DVDER,
  2. John SG, Pillai U

. ‘Krokodil — – et designer stoff fra Over Atlanterhavet, med alvorlige konsekvenser. Er J med 2014; 127: e1-2.

  1. Grund JP,
  2. Latypov A,
  3. Harris M

. Breaking worse: fremveksten av krokodil og overdreven skader blant folk som injiserer narkotika I Eurasia. Int J Narkotikapolitikk 2013; 24: 265-74.

  1. Babapoor-Farrokhran S,
  2. Caldararo MD,
  3. Rad SN,
  4. et al

. Nytt tilfelle av krokodil (desomorfin) bruk. Int J Tilfelle Rep Bilder 2018; 9:100901Z01SB2018. doi: 10.5348 / 100901Z01SB2018CR.

Posted on

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.